Wat te doen bij gelijke standen in een poule

Overige topics die met darts te maken hebben
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Dartfantje
Lid
BerichtenCOLON 815
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 01:39

Wat te doen bij gelijke standen in een poule

Bericht door Dartfantje »

Sinds een aantal weken organiseer ik wat toernooien namens een dartvereniging. Het gaat vrijwel altijd goed, alleen heb ik de vraag aan anderen (organisators en spelers) wat jullie zouden doen bij de volgende situatie:

Poule stand. De punten worden berekend d.m.v. het aantal gewonnen legs:
Speler A: 6 punten
Speler B: 4 punten
Speler C: 4 punten
Speler D: 4 punten

Het format in de poulefase was 3 legs uitspelen, dus alleen uitslagen van 2-1 en 3-0 zijn mogelijk:
A-B: 1-2
C-D: 1-2
B-C: 0-3
D-A: 1-2
B-D: 2-1
A-C: 3-0

En alvast voor het geval dat, alle spelers hebben geen 180's of 100+ finishes gegooid.

Zoals nu dus te zien is, zijn er 3 spelers gelijk geëindigd met 4 punten en daar zit dus mijn vraag. Wat zouden jullie doen om deze 3 spelers van elkaar te splitsen?
Wat ik heb gedaan is kijken naar de onderlinge uitslagen tussen deze 3 spelers, waardoor je deze stand kreeg (gebaseerd op onderlinge resultaten):
Speler B: 4e met 2 punten
Speler C: 2e met 4 punten
Speler D: 3e met 3 punten

In een andere poule was dit trouwens ook het geval, alleen was er hier onderling ook geen verschil te maken waardoor ik ze met z'n drieën een shoot-out liet spelen van één leg 501 totdat de laatste bekend was.

Maar om terug te komen op de poule waar er een verschil was te maken, kwam er van speler B wel de opmerking dat hij twee keer heeft gewonnen in de poulefase, terwijl de andere twee spelers die uiteindelijk boven hem eindigden maar één keer hebben gewonnen. Nu kan ik wel wat vinden in zijn opmerking, maar ik moet natuurlijk ook keuze's maken (van te voren al bepaald in een soort van reglement voor mezelf). Ik zelf zie het meer als dat hij onderling de minste was als je naar de uitslagen kijkt.

Dus nogmaals de vraag, wat zouden jullie doen of willen zien bij een situatie van drie gelijke spelers?
Swedish Chef
Lid
BerichtenCOLON 528
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2014, 17:23

Re: Wat te doen bij gelijke standen in een poule

Bericht door Swedish Chef »

Resultaten tegen A schrappen en kijken wat er overblijft.
Dan ist duidelijk genoeg hoor :)
I'm no longer a slave to fear, I am a child of God
Gebruikers-avatar
The Runner
Lid
BerichtenCOLON 1285
GeregistreerdCOLON 29 Jan 2015, 20:42

Re: Wat te doen bij gelijke standen in een poule

Bericht door The Runner »

Swedish Chef schreefCOLONResultaten tegen A schrappen en kijken wat er overblijft.
Dan ist duidelijk genoeg hoor :)
Inderdaad, bij gelijke stand kijken naar onderlinge resultaten.
22 gram Target Rising Sun
Extra Short Deflectagrip Shafts Wit
Target Vision Flames White
Schiavoni
Lid
BerichtenCOLON 655
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 14:29

Re: Wat te doen bij gelijke standen in een poule

Bericht door Schiavoni »

Ik regel ook geregeld darttoernooien en wij hanteren het volgende:

- gewonnen legs
- onderling resultaat
- legsaldo

Het legsaldo wordt berekend over alle wedstrijden. Als alles dan nog gelijk is, volgt een beslissingsleg 501.
DeDeen
Lid
BerichtenCOLON 1000
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 11:17

Re: Wat te doen bij gelijke standen in een poule

Bericht door DeDeen »

Schiavoni schreefCOLONIk regel ook geregeld darttoernooien en wij hanteren het volgende:

- gewonnen legs
- onderling resultaat
- legsaldo

Het legsaldo wordt berekend over alle wedstrijden. Als alles dan nog gelijk is, volgt een beslissingsleg 501.
Gewonnen legs kan je alleen als beslissende factor kiezen als je daadwerkelijk alle legs laat spelen.
Schiavoni
Lid
BerichtenCOLON 655
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 14:29

Re: Wat te doen bij gelijke standen in een poule

Bericht door Schiavoni »

DeDeen schreefCOLON
Schiavoni schreefCOLONIk regel ook geregeld darttoernooien en wij hanteren het volgende:

- gewonnen legs
- onderling resultaat
- legsaldo

Het legsaldo wordt berekend over alle wedstrijden. Als alles dan nog gelijk is, volgt een beslissingsleg 501.
Gewonnen legs kan je alleen als beslissende factor kiezen als je daadwerkelijk alle legs laat spelen.
Klopt niet. Iedere gewonnen leg is 1 punt. Speel je best of 5 en win je met 3-1, heb je 3 punten en je tegenstander 1 punt.
DeDeen
Lid
BerichtenCOLON 1000
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 11:17

Re: Wat te doen bij gelijke standen in een poule

Bericht door DeDeen »

Schiavoni schreefCOLON
DeDeen schreefCOLON
Schiavoni schreefCOLONIk regel ook geregeld darttoernooien en wij hanteren het volgende:

- gewonnen legs
- onderling resultaat
- legsaldo

Het legsaldo wordt berekend over alle wedstrijden. Als alles dan nog gelijk is, volgt een beslissingsleg 501.
Gewonnen legs kan je alleen als beslissende factor kiezen als je daadwerkelijk alle legs laat spelen.
Klopt niet. Iedere gewonnen leg is 1 punt. Speel je best of 5 en win je met 3-1, heb je 3 punten en je tegenstander 1 punt.
Ja. Lekker eerlijk. Als je het zo speelt moet je gewonnen partijen laten tellen, omdat niet iedereen zo evenveel legs speelt.
Dus dan kun je nooit het aantal gewonnen legs laten tellen.
Schiavoni
Lid
BerichtenCOLON 655
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 14:29

Re: Wat te doen bij gelijke standen in een poule

Bericht door Schiavoni »

DeDeen schreefCOLON Ja. Lekker eerlijk. Als je het zo speelt moet je gewonnen partijen laten tellen, omdat niet iedereen zo evenveel legs speelt.
Dus dan kun je nooit het aantal gewonnen legs laten tellen.
Waarom zou dit niet eerlijk zijn? Alle wedstrijden gaan om de best of 5 legs, dus zou niet weten wat er niet eerlijk aan is. Je moet gewoon zorgen dat je legs pakt. Dat iedereen niet evenveel legs speelt, ligt aan jezelf. Je kan ook zorgen dat je wint, dan heb je 3 legs.
DeDeen
Lid
BerichtenCOLON 1000
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 11:17

Re: Wat te doen bij gelijke standen in een poule

Bericht door DeDeen »

Schiavoni schreefCOLON
DeDeen schreefCOLON Ja. Lekker eerlijk. Als je het zo speelt moet je gewonnen partijen laten tellen, omdat niet iedereen zo evenveel legs speelt.
Dus dan kun je nooit het aantal gewonnen legs laten tellen.
Waarom zou dit niet eerlijk zijn? Alle wedstrijden gaan om de best of 5 legs, dus zou niet weten wat er niet eerlijk aan is. Je moet gewoon zorgen dat je legs pakt. Dat iedereen niet evenveel legs speelt, ligt aan jezelf. Je kan ook zorgen dat je wint, dan heb je 3 legs.
Je kan alleen legs tellen als iedereen evenveel legs speelt. Als je dat niet speelt, ga je naar gewonnen potjes kijken, eventueel met legsaldo als beslissende factor bij gelijke stand.
Maar legs tellen als niet iedereen evenveel legs gooit, is per definitie niet eerlijk.
Gebruikers-avatar
De Beste
Lid
BerichtenCOLON 466
GeregistreerdCOLON 03 Jul 2016, 12:44

Re: Wat te doen bij gelijke standen in een poule

Bericht door De Beste »

DeDeen schreefCOLON 05 Jul 2017, 12:26
Schiavoni schreefCOLON
DeDeen schreefCOLON Ja. Lekker eerlijk. Als je het zo speelt moet je gewonnen partijen laten tellen, omdat niet iedereen zo evenveel legs speelt.
Dus dan kun je nooit het aantal gewonnen legs laten tellen.
Waarom zou dit niet eerlijk zijn? Alle wedstrijden gaan om de best of 5 legs, dus zou niet weten wat er niet eerlijk aan is. Je moet gewoon zorgen dat je legs pakt. Dat iedereen niet evenveel legs speelt, ligt aan jezelf. Je kan ook zorgen dat je wint, dan heb je 3 legs.
Je kan alleen legs tellen als iedereen evenveel legs speelt. Als je dat niet speelt, ga je naar gewonnen potjes kijken, eventueel met legsaldo als beslissende factor bij gelijke stand.
Maar legs tellen als niet iedereen evenveel legs gooit, is per definitie niet eerlijk.
Niet mee eens. Iedereen start op 0-0, je moet vervolgens gewoon zorgen dat je legs pakt.
Schiavoni
Lid
BerichtenCOLON 655
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 14:29

Re: Wat te doen bij gelijke standen in een poule

Bericht door Schiavoni »

De Beste schreefCOLON 07 Jul 2017, 07:47
DeDeen schreefCOLON 05 Jul 2017, 12:26
Schiavoni schreefCOLON
DeDeen schreefCOLON Ja. Lekker eerlijk. Als je het zo speelt moet je gewonnen partijen laten tellen, omdat niet iedereen zo evenveel legs speelt.
Dus dan kun je nooit het aantal gewonnen legs laten tellen.
Waarom zou dit niet eerlijk zijn? Alle wedstrijden gaan om de best of 5 legs, dus zou niet weten wat er niet eerlijk aan is. Je moet gewoon zorgen dat je legs pakt. Dat iedereen niet evenveel legs speelt, ligt aan jezelf. Je kan ook zorgen dat je wint, dan heb je 3 legs.
Je kan alleen legs tellen als iedereen evenveel legs speelt. Als je dat niet speelt, ga je naar gewonnen potjes kijken, eventueel met legsaldo als beslissende factor bij gelijke stand.
Maar legs tellen als niet iedereen evenveel legs gooit, is per definitie niet eerlijk.
Niet mee eens. Iedereen start op 0-0, je moet vervolgens gewoon zorgen dat je legs pakt.
Precies. Het is aan jezelf hoeveel legs je speelt.
Gebruikers-avatar
Dartfantje
Lid
BerichtenCOLON 815
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 01:39

Re: Wat te doen bij gelijke standen in een poule

Bericht door Dartfantje »

Discussie is een beetje afgedraaid van de vraag, maar aan de antwoorden te zien die wel voor mijn vraag bedoeld waren heb ik volgens mij de goede keuze gemaakt.

Om trouwens de andere discussie te beantwoorden. Ik doe bij bijvoorbeeld rankings best of 3 en bij toernooien (zoals in de vraag) 3 legs uitspelen. Bij allebei doe ik gewoon het aantal legs wat telt als punten met dezelfde regels bij een gelijke stand. Het is trouwens wel zo dat het bij 'best of' makkelijker is om personen te scheiden van elkaar bij een gelijke stand
BUTTON_POST_REPLY