Michael van Gerwen Sportman van het Jaar

Media artikelen over de dartsport
Gebruikers-avatar
rproele
Lid
BerichtenCOLON 1432
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 08:57

Re: Michael van Gerwen Sportman van het Jaar

Bericht door rproele »

Eerlijk gezegd kan me het wel of niet nomineren op zich geen mallemoer schelen.
Laten we zo denken, MvG pakt liever die WK-titel dan erkenning van een paar ouwe stoffige knuppels op zo'n uitgekotst kantoortje.
Waar ik me wel aan erger in het grote geheel is het feit dat ze met allerlei foutieve redeneringen proberen hun keuze te onderbouwen, zelfs al worden deze ter plekke ondermijnd.
Zeg gewoon ronduit wij vinden het geen nominatie waard, dan zijn ze eerlijk, het is gewoon niks meer of minder dan de persoonlijke keuzes van deze aan de zuurstof- en infuus-hangende grijze muizen.
Door alleen maar aan regeltjes proberen vast te houden en met het zelfde rijtje van mogelijke (top)sporten blijft het simpel en eenvoudig.
Helaas gaat het in zijn geheel dus niet mee met de tijd en worden inzichten in prestaties van andere "sporten" simpel buiten beschouwing gelaten.
Vriendjes politiek (in dit geval zijn de sporten de vriendjes) en daar blijft het bij, of je nu van je rekstok af valt of de verkeerde baan schaatst buiten beschouwing gelaten.

Als we in alles dan heel eerlijk moeten zijn, dan wel met de gedachtegoed dat het wielrennen daadwerkelijk schoon gebeurd, kan geen enkel sport tippen aan de prestaties van de wielrenners vanuit de 3 grote Rondes, indien deze tot de finish zijn volbracht.
Laatste worden in de Tour is ten alle tijde 1000x zwaarder dan 1 top 500m op de schaats, ja zelfs 1 gouden 10km race.
Dus laten we het makkelijk maken voor de ondoordachte heren en dames die de nominaties maken: enkel wielrenners die 1 of meerdere grote rondes hebben uitgereden verdienen een nominatie en that's it.
Kunnen alle regels overboord, geen gezeur over andere sporten wel of niet (zijn altijd wel genoeg gegeadigden om uit te nomineren) en de gehele discussie is voor eens en altijd de wereld uit.
Sander
Lid
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 11 Apr 2016, 17:41

Re: Michael van Gerwen Sportman van het Jaar

Bericht door Sander »

Na van alles gelezen te hebben over de al dan niet onterechte nominaties wil ik graag zelf ook graag even wat toevoegen.
Ik zie meerdere mensen typen dat het allemaal bobo's zijn met een verkeerde mening. Nou, wat maakt het dan uit? Het is toch maar een onzinnige verkiezing. Bijna wekelijks kunnen we Van Gerwen een topniveau zien halen op TV, onder welke druk dan ook. Finales winnen vanuit een schijnbare onmogelijk te overbruggen afstand, hoge finishes, 9-darters: hij presteert het nu inmiddels al een aantal jaren aan de lopende band. Er zijn honderdduizenden mensen die hij van de bank laat opspringen op zulke momenten. Laten we daar gewoon van blijven genieten, en blij zijn dat darts in Nederland heden ten dage zo groot is in vergelijking met een aantal jaren terug. Van mij hoeft die erkenning niet te komen van een vakjury die totaal niet in de sport zit hoor. Ik hecht tien keer meer waarde aan een gevuld Ahoy waarin 10.000 mensen luidkeels zijn naam schreeuwen. Misschien moeten we zelfs maar gewoon blij zijn dat darten niet zo groot is qua commercie als bijvoorbeeld de formule 1, het is denk ik één van de weinige topsporten waarbij het publiek in een dergelijke mate bepaalt wat er gebeurt. Een GP in Zandvoort gaan we niet meer zien hoor, al wordt het het meest moderne en prachtige circuit van de wereld en komen er 3 miljoen mensen op af. Al met al, maak je niet zo druk om een onzinnige verkiezing waar we geen invloed op hebben. Laat Van Gerwen maar wereldkampioen worden, met 4 miljoen Nederlanders voor de buis. Dát is erkenning voor de sport. Bovendien, over 10 jaar ben ik al lang weer vergeten dat hij zijn nominatie niet kreeg, maar al die toernooiwinsten zeker niet. Kom maar op met het WK. ;)
ratm
Moderator
BerichtenCOLON 2915
GeregistreerdCOLON 24 Nov 2014, 14:53

Re: Michael van Gerwen Sportman van het Jaar

Bericht door ratm »

Rat schreefCOLONIk denk dat je onderschat wat Herlings gepresteerd heeft. En nee, vind er ook geen reet aan, motorcross. Schaatsen en zwemmen trouwens ook niet.

Maar het zou er juist NIET toe moeten doen, waar jouw persoonlijke voorkeur ligt. Dat doen ze nu wel, en dus zie je elk jaar de Ebkes en Svens genomineerd worden. Of ze nu iets uitzonderlijks gepresteerd hebben of niet, dat maakt niet uit.

Het gaat om uitzonderlijke prestaties in jouw sport. Het gaat niet om een goede prestatie in een commercieel aantrekkelijke sport. Het gaat niet om wat je aan spreekt. Het gaat om de knikkers en de prijzen.

Dat is voor mij dan ook de reden dat MVG er terecht niet bij zit. Alle andere argumenten slaan gewoon nergens op en zijn gewoon persoonlijke voorkeuren die je thuis moet laten als je in de jury zit.

Kan je dat niet, ben je ongeschikt, want je bent partijdig.
Als je een jury vraagt bij een verkiezing, vraag je per definitie om een mening. Namelijk welke uitzonderlijke prestatie men het beste VIND. Anders zou je het vol moeten spijkeren met regels. Waar best wat voor te zeggen valt overigens. Voor Van Gerwen niet handig want volgens die paar regels die ze nu hebben kan hij er niet bij horen.

Maar je zou kunnen zeggen dat ze geen jury meer doen maar puur op regels (beetje zoals rpoele zegt). Er zijn gewoon lijsten met welke sporten "waardevoller/belangrijker" zijn dan andere en dan kan je gewoon die lijst af gaan. Dan wint een wereldkampioen op de atletiek altijd. Is die er niet, dan naar sport 2 enz enz. (Darts en motorcross komen dan nooit aan de beurt overigens dus voor van Gerwen te hopen dat ze het op basis van een jury mening blijven doen).

Ik vind overigens de kritiek prima, alleen dat mensen maar blijven roepen dat de regels vaag zijn oid slaat nergens op. Ze leggen het juist heel helder uit. Ben het ook niet eens met de 55 regel, maar helder is het wel.

Volgens mij zegt deze verkiezing niet dat de jury lachwekkend of uit oude-grijze muizen enz enz bestaat maar vooral dat darts in de sportwereld niet even serieus genomen wordt als sommige andere sporten (en ik denk door een groot deel van het publiek ook niet) en nog meer zegt het dat appels en peren niet te vergelijken zijn. Iedere poging om dat toch te doen eindigt altijd in oneindige discussies.
MvG is de beste darter en daar moet hij het mee doen. Als hij wel genomineerd was geweest dan hadden andere (ik denk zelfs de meerderheid) de verkiezing weer lachwekkend genoemd.
Gebruikers-avatar
Dartmat
Lid
BerichtenCOLON 2916
GeregistreerdCOLON 24 Nov 2014, 18:15

Re: Michael van Gerwen Sportman van het Jaar

Bericht door Dartmat »

Ik ben wel blij dat uit de ophef hierover (niet alleen door wij als darters) wel blijkt dat we met de dartssport op de goede weg zijn en dat het wel steeds meer gewaardeerd wordt en steeds serieuzer genomen wordt. Waarschijnlijk is het een kwestie van geduld voordat ze overstag gaan en het darten mee gaat tellen. Het heeft gewoon tijd nodig om van het 'foute' imago af te komen.
Gebruikers-avatar
The Runner
Lid
BerichtenCOLON 1285
GeregistreerdCOLON 29 Jan 2015, 20:42

Re: Michael van Gerwen Sportman van het Jaar

Bericht door The Runner »

Omdat het àltijd appels met peren vergelijken is, zouden ze meer categorieën moeten maken waarin prijzen te winnen zijn, zoals categorie water met zeil-en zwemsporten, categorie fysiek, zoals fietsen, atletiek en schaatsen, en nog andere categorieën. Darten zou onder concentratie kunnen vallen, net als dammen, schaken, golf en dressuur
22 gram Target Rising Sun
Extra Short Deflectagrip Shafts Wit
Target Vision Flames White
Rat
Lid
BerichtenCOLON 1628
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 11:33

Re: Michael van Gerwen Sportman van het Jaar

Bericht door Rat »

@ratm

Uiteraard is het zo als je iemand aan stelt als jurylid, dat die altijd een persoonlijke smaak heeft. We zijn allemaal mensen, maar dit dient hij natuurlijk zoveel mogelijk voor zich te houden bij de jurering. Je moet proberen neutraal te zijn. Net als een scheidsrechter in een wedstrijd.

Bovendien, bij de samenstelling van de jury moet je hier rekening mee houden. Dus niet 5 voetballers of 5 athletiek dudes in een 5 koppige jury.

Dat moet je wel een beetje spreiden.

Verder vind ik er helemaal niks logisch aan, aan de argumenten. Jij vindt 55 landen helder. Nou, ik niet. Is namelijk nergens op gebaseerd. Een natte vinger argument om kleine sporten buiten de deur te houden, meer is het niet.

55..... op het WK voetbal heb je dat niet eens. En dat is veruit de allergrootste sport die er is. Slaat gewoon nergens op.
Rat
Lid
BerichtenCOLON 1628
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 11:33

Re: Michael van Gerwen Sportman van het Jaar

Bericht door Rat »

Ze kunnen wat mij betreft ook zeggen dat sporters die in een groen shirt spelen, niet in aanmerking komen.

Maakt net zoveel sense als die 55 landen regel.

Alhoewel...... ik het wel schandalig vind dat MVG niet in het oranje staat te speren, :lol: .
ratm
Moderator
BerichtenCOLON 2915
GeregistreerdCOLON 24 Nov 2014, 14:53

Re: Michael van Gerwen Sportman van het Jaar

Bericht door ratm »

The Runner schreefCOLONOmdat het àltijd appels met peren vergelijken is, zouden ze meer categorieën moeten maken waarin prijzen te winnen zijn, zoals categorie water met zeil-en zwemsporten, categorie fysiek, zoals fietsen, atletiek en schaatsen, en nog andere categorieën. Darten zou onder concentratie kunnen vallen, net als dammen, schaken, golf en dressuur
Vind ik een goed idee! Als je dan toch een verkiezing wil houden, dan zoiets.
Rat schreefCOLON Verder vind ik er helemaal niks logisch aan, aan de argumenten. Jij vindt 55 landen helder. Nou, ik niet. Is namelijk nergens op gebaseerd. Een natte vinger argument om kleine sporten buiten de deur te houden, meer is het niet.

55..... op het WK voetbal heb je dat niet eens. En dat is veruit de allergrootste sport die er is. Slaat gewoon nergens op.
Heb ook niet gezegd dat ik het logisch vind, sterker nog, heb gezegd dat ik 55 ook te veel vind. Heb gezegd dat het helder is, in de zin van duidelijk afgebakend. Sommige mensen (niet jij) zeggen dat het vaag is en daar doelde ik op.
Rat
Lid
BerichtenCOLON 1628
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 11:33

Re: Michael van Gerwen Sportman van het Jaar

Bericht door Rat »

Staat er misschien onhandig, maar zei niet dat jij het logisch vindt, maar dat ik het niet logisch vind. Dan ga ik verder met dat jij het helder vindt...

Ach ja, onze standpuntjes zijn wel duidelijk en prima te billiken hehe.

Tijd vooor het wk darts denk, :D .
Gebruikers-avatar
Fred Raket
Moderator
BerichtenCOLON 6055
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 00:59

Re: Michael van Gerwen Sportman van het Jaar

Bericht door Fred Raket »

Fred Raket schreefCOLONRoel Boomstra, gaat Max Verstappen vervangen als hij deze week Wereldkampioen dammen wordt
Yes, Yes. Roel is WK dammen
Rat
Lid
BerichtenCOLON 1628
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 11:33

Re: Michael van Gerwen Sportman van het Jaar

Bericht door Rat »

De minister van sport is aanwezig; ik wil een dagje genieten van topsport, hahahaha.

Nog bedankt voor de nominatie, hahahaha :lol: .
Gebruikers-avatar
De Beste
Lid
BerichtenCOLON 466
GeregistreerdCOLON 03 Jul 2016, 12:44

Re: Michael van Gerwen Sportman van het Jaar

Bericht door De Beste »

En dan zie je Benito bezig........
DutchTedHankey
Lid
BerichtenCOLON 384
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 13:43

Re: Michael van Gerwen Sportman van het Jaar

Bericht door DutchTedHankey »

Zo'n interview van Barney over big macs en milkshakes is ook veelzeggend waarom darts niet als (top)sport gezien wordt. Lachwekkend gewoon.
Erelid van wijlen darts.nu :)
Dartsjournalist
Lid
BerichtenCOLON 1513
GeregistreerdCOLON 24 Nov 2014, 18:03

Re: Michael van Gerwen Sportman van het Jaar

Bericht door Dartsjournalist »

DutchTedHankey schreefCOLONZo'n interview van Barney over big macs en milkshakes is ook veelzeggend waarom darts niet als (top)sport gezien wordt. Lachwekkend gewoon.
De timing is ook krankzinnig.

Eerst heb je die minister die hartstikke positief is over darten. Krijg je daarna die interviews van Co en Raymond, echt hartstikke stom.
Twitter: @PVDarts180
DanMan
Lid
BerichtenCOLON 597
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2015, 09:07

Re: Michael van Gerwen Sportman van het Jaar

Bericht door DanMan »

Dartsjournalist schreefCOLON
DutchTedHankey schreefCOLONZo'n interview van Barney over big macs en milkshakes is ook veelzeggend waarom darts niet als (top)sport gezien wordt. Lachwekkend gewoon.
De timing is ook krankzinnig.

Eerst heb je die minister die hartstikke positief is over darten. Krijg je daarna die interviews van Co en Raymond, echt hartstikke stom.
Of gewoon reëel?
Swedish Chef
Lid
BerichtenCOLON 528
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2014, 17:23

Re: Michael van Gerwen Sportman van het Jaar

Bericht door Swedish Chef »

DutchTedHankey schreefCOLONZo'n interview van Barney over big macs en milkshakes is ook veelzeggend waarom darts niet als (top)sport gezien wordt. Lachwekkend gewoon.
Milkshakes moet je sowieso niet drinken, of je nu wel of geen sporter bent ;) En big macs, tja, als je van slecht vlees houdt vooral doen :lol:
I'm no longer a slave to fear, I am a child of God
Dartsjournalist
Lid
BerichtenCOLON 1513
GeregistreerdCOLON 24 Nov 2014, 18:03

Re: Michael van Gerwen Sportman van het Jaar

Bericht door Dartsjournalist »

DanMan schreefCOLON
Dartsjournalist schreefCOLON
DutchTedHankey schreefCOLONZo'n interview van Barney over big macs en milkshakes is ook veelzeggend waarom darts niet als (top)sport gezien wordt. Lachwekkend gewoon.
De timing is ook krankzinnig.

Eerst heb je die minister die hartstikke positief is over darten. Krijg je daarna die interviews van Co en Raymond, echt hartstikke stom.
Of gewoon reëel?
Nee het kwam een beetje zielig op mij over dat Ray zat te 'piepen' dat hij nu nog maar één bigmac per dag kan eten ipv twee, lijkt me niet zo goed voor het imago van de dartssport. Zeker niet daags nadat Edith Schippers zo positief was.
Twitter: @PVDarts180
Rat
Lid
BerichtenCOLON 1628
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 11:33

Re: Michael van Gerwen Sportman van het Jaar

Bericht door Rat »

Raymond is nu eenmaal nog een darter uit de vorige periode, waar de sport semi-prof max was. Ik denk dat je dat niet meer kan veranderen, en dat moet je dan ook niet meer willen. De hele mindset is gewoon niet meegegroeid met de sport zelf. En ik denk dat dat menselijk is. Gewoontes afleren is nu eenmaal heel lastig. Zeker als je al bijna aan je pensioen zit.


Ik vind wel, jonge, talentvolle gasten die nu nog steeds nergens naar kijken met eten, leven, slapen ed.... dat kan niet meer he.... leven voor je sport!!!! Probeer je talent ten volle te benutten en je maakt niet alleen meer kans om het ver te schoppen, maar je zult je later ook een stuk beter voelen.
Swedish Chef
Lid
BerichtenCOLON 528
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2014, 17:23

Re: Michael van Gerwen Sportman van het Jaar

Bericht door Swedish Chef »

Rat schreefCOLON Ik vind wel, jonge, talentvolle gasten die nu nog steeds nergens naar kijken met eten, leven, slapen ed.... dat kan niet meer he.... leven voor je sport!!!!
Ongeacht het 'leven voor je sport'; als je (relatief) jong moet je sowieso goed opletten met wat je eet, drinkt etc. Het aanleren van goeie gewoontes is een stuk makkelijker als je jong bent ;)
I'm no longer a slave to fear, I am a child of God
Rat
Lid
BerichtenCOLON 1628
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 11:33

Re: Michael van Gerwen Sportman van het Jaar

Bericht door Rat »

Dat klopt uiteraard, maar als jij geen topsporter bent, dan een keer per week mcdonalds en af en toe goed op stap, je lekker volvreten met kerst en je 4 dagen van de plaat af zuipen met carnaval, dat moet dan kunnen vind ik. Niks mis mee, als je verder gezond leeft en sport.

Ben je, of wil je top darter worden, of welke sport dan ook. Dan moet je er dat voor laten en beperken tot een gekke avond of 2 per jaar of zo. De rest van het jaar ben je 24/7 met je sport bezig.

Althans.... dat is mijn mening, :D .


--


Even los van dit, nouja, niet helemaal. Maar darts is grotendeels ook een concentratiesport. En ik denk dat het enorm onderschat wordt hoeveel je kan winnen op dit vlak als je conditioneel in orde bent.
Bart
Lid
BerichtenCOLON 228
GeregistreerdCOLON 30 Nov 2014, 14:30

Re: Michael van Gerwen Sportman van het Jaar

Bericht door Bart »

Rat schreefCOLONDat klopt uiteraard, maar als jij geen topsporter bent, dan een keer per week mcdonalds en af en toe goed op stap, je lekker volvreten met kerst en je 4 dagen van de plaat af zuipen met carnaval, dat moet dan kunnen vind ik. Niks mis mee, als je verder gezond leeft en sport.

Ben je, of wil je top darter worden, of welke sport dan ook. Dan moet je er dat voor laten en beperken tot een gekke avond of 2 per jaar of zo. De rest van het jaar ben je 24/7 met je sport bezig.

Althans.... dat is mijn mening, :D .


--


Even los van dit, nouja, niet helemaal. Maar darts is grotendeels ook een concentratiesport. En ik denk dat het enorm onderschat wordt hoeveel je kan winnen op dit vlak als je conditioneel in orde bent.
Vind je echt dat een paar keer per week MC moet kunnen? Want dat is wel veel hoor

Als je naar de dart kampioenen kijkt dan lijkt het niet noodzakelijk om een uitstekende fysieke conditie te hebben. Toch denk ik dat je daar nog veel beter van kunt worden. En wat doen die gasten? 3 of 4 uur per dag darten? Max denk ik. Tuurlijk, veel andere verplichtingen en veel reizen, maar 1 uurtje sporten moet toch haalbaar zijn?
Bart
Lid
BerichtenCOLON 228
GeregistreerdCOLON 30 Nov 2014, 14:30

Re: Michael van Gerwen Sportman van het Jaar

Bericht door Bart »

Rat schreefCOLON@ratm

Verder vind ik er helemaal niks logisch aan, aan de argumenten. Jij vindt 55 landen helder. Nou, ik niet. Is namelijk nergens op gebaseerd. Een natte vinger argument om kleine sporten buiten de deur te houden, meer is het niet.

55..... op het WK voetbal heb je dat niet eens. En dat is veruit de allergrootste sport die er is. Slaat gewoon nergens op.
Aan het WK kwalificatietoernooi 2014 deden 203 landen mee...
Erwin27
Lid
BerichtenCOLON 842
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2014, 19:54

Re: Michael van Gerwen Sportman van het Jaar

Bericht door Erwin27 »

Ach, ze hebben gewoon wat regels bedacht om MVG buiten boord te houden, wat eigenlijk een beetje sneu over komt. Niemand kende de regels, want dan hadden ze dat ook al van te voren bekend kunnen maken. Aangezien ook niemand van de media op de hoogte was van die regel lijkt het erop dat ze die nog even snel hebben toegevoegd.

Hiermee sluiten ze trouwens ook sporten als veldrijden uit voor de toekomst (Vos werd wel ooit sportvrouw van het jaar omdat ze wereldkampioen veldrijden en op de weg was. Ze hebben toen dat eerste niet weggelaten bij de nominatiereden..). En wellicht het langebaan schaatsen voor over een paar jaar als dat niet meer Olympisch is.
DanMan
Lid
BerichtenCOLON 597
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2015, 09:07

Re: Michael van Gerwen Sportman van het Jaar

Bericht door DanMan »

Nou ben ik toch benieuwd of ze zich op de één of andere manier laten beïnvloeden door de politici etc, die toch hard geschreeuwd hebben dat darts op topniveau echt wel topsport is...
Rat
Lid
BerichtenCOLON 1628
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 11:33

Re: Michael van Gerwen Sportman van het Jaar

Bericht door Rat »

@Bart

Haha, een keer per week. Een paar keer per week lijkt me voor niemand gezond, ;-).

En die 214 landen snap ik niet wat je daarmee bedoelt eerlijk gezegd. Wellicht kwalificatie voetbal wk. ok dan, maar dan moet je de kwalificaties van het darts ook rekenen, lijkt me wel zo eerlijk dan.
BUTTON_POST_REPLY