Ik ben een beginner, wat te doen ?

Dartpijlen, dartborden, gooitechnieken enz.
Gebruikers-avatar
Free2be
Lid
BerichtenCOLON 54
GeregistreerdCOLON 05 Feb 2021, 10:47

Re: Ik ben een beginner, wat te doen ?

Bericht door Free2be »

De meeste zaken zijn geen algemeen goed, zoals grip, voet, houding, enz.. Ik tracht een constante te vinden, zodat de 3 pijlen zo dicht als mogelijk bij elkaar groeperen, en dat lukt me niet..

Ik merk als ik terug met eenvoudige zaken begin, zoals 3 pijlen in de grote vakken, na 3 pijlen naar het volgende vak. Dan merk ik dat ik zit te sukkelen, eentje zit goed, de andere weer in de T, dan de 3de er langs...en dat blijft duren, nu ik al maanden aan de slag ben..

Besluit: Er moet echt iets mis zitten met mijn coördinatie. Dominantie oog zit goed, zicht is goed, geen geforceerde houding..en toch gaan de pijlen niet waar ik ze zou willen. Sneller gooien, langzamer, ander referentiepunt, harder gooien, follow trow aandacht, die geregeld te wensen overlaat..Geforceerd gooien, enz..

Als ik dan zie, hoe Aspinal staat te springen bij elke gooi..de manier van Van Barneveld bekijk, e uitgelaten MvG stier, Clayton een halve follow trow heeft..tja..zoek het maar uit.

En in deze conona tijden raak je met niemand fysiek in contact om zaken aan te pakken..
En hier in de buurt is er maar 1 darts winkel te vinden, die een beperkt aanbod heeft..en zelf niet echt een darter is.
Target Swiss 90% Dartpijlen SP03 21gr. Harrow's roterende shafts, medium. Standaard Flights.
hansvdz
Lid
BerichtenCOLON 7
GeregistreerdCOLON 01 Mei 2021, 18:51

Re: Ik ben een beginner, wat te doen ?

Bericht door hansvdz »

Oefenen, oefenen, oefenen. Nu dat het op tv komt volg ik het elke dag. De commentaar wordt gegeven door 2 personen waarvan 1 prof is, ene zekere Kim. Hij zegt ook, die prof spelers oefenen 8u per dag. Als ik een half uur bezig ben, hou ik het al voor bekeken.
Gebruikers-avatar
The Runner
Lid
BerichtenCOLON 1285
GeregistreerdCOLON 29 Jan 2015, 20:42

Re: Ik ben een beginner, wat te doen ?

Bericht door The Runner »

Free2be schreefCOLONDe meeste zaken zijn geen algemeen goed, zoals grip, voet, houding, enz.. Ik tracht een constante te vinden, zodat de 3 pijlen zo dicht als mogelijk bij elkaar groeperen, en dat lukt me niet..

Ik merk als ik terug met eenvoudige zaken begin, zoals 3 pijlen in de grote vakken, na 3 pijlen naar het volgende vak. Dan merk ik dat ik zit te sukkelen, eentje zit goed, de andere weer in de T, dan de 3de er langs...en dat blijft duren, nu ik al maanden aan de slag ben..

Besluit: Er moet echt iets mis zitten met mijn coördinatie. Dominantie oog zit goed, zicht is goed, geen geforceerde houding..en toch gaan de pijlen niet waar ik ze zou willen. Sneller gooien, langzamer, ander referentiepunt, harder gooien, follow trow aandacht, die geregeld te wensen overlaat..Geforceerd gooien, enz..

Als ik dan zie, hoe Aspinal staat te springen bij elke gooi..de manier van Van Barneveld bekijk, e uitgelaten MvG stier, Clayton een halve follow trow heeft..tja..zoek het maar uit.

En in deze conona tijden raak je met niemand fysiek in contact om zaken aan te pakken..
En hier in de buurt is er maar 1 darts winkel te vinden, die een beperkt aanbod heeft..en zelf niet echt een darter is.
Welke pijl gebruik je nu en welk gewicht?
22 gram Target Rising Sun
Extra Short Deflectagrip Shafts Wit
Target Vision Flames White
Gebruikers-avatar
Free2be
Lid
BerichtenCOLON 54
GeregistreerdCOLON 05 Feb 2021, 10:47

Re: Ik ben een beginner, wat te doen ?

Bericht door Free2be »

Ik heb een tijdje met 23gr. gegooid, nu weer een hele poos met 21gr. En deze bevallen me beter..een rechte barrel, standaard flights en medium shafts.
Target Swiss 90% Dartpijlen SP03 21gr. Harrow's roterende shafts, medium. Standaard Flights.
Gebruikers-avatar
Fred Raket
Moderator
BerichtenCOLON 6055
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 00:59

Re: Ik ben een beginner, wat te doen ?

Bericht door Fred Raket »

hansvdz schreefCOLON 06 Mei 2021, 13:37 Oefenen, oefenen, oefenen. Nu dat het op tv komt volg ik het elke dag. De commentaar wordt gegeven door 2 personen waarvan 1 prof is, ene zekere Kim. Hij zegt ook, die prof spelers oefenen 8u per dag. Als ik een half uur bezig ben, hou ik het al voor bekeken.
Niet veel die dat doen, misschien Kim Huybrechts ja. Zal ook niet achtereen zijn. Je moet er schik in hebben, en anders heeft het geen zin. Niet geforceerd gaan staan gooien.
Gebruikers-avatar
Free2be
Lid
BerichtenCOLON 54
GeregistreerdCOLON 05 Feb 2021, 10:47

Re: Ik ben een beginner, wat te doen ?

Bericht door Free2be »

Dat geforceerd is inderdaad 1 van de oorzaken..Trainen doe ik zo goed als iedere dag, soms te lang. Ik probeer meer te letten op de juiste houding van mijn arm, een referentiepunt, maar ondanks dit, loopt het toch nog fout en heb ik de indruk dat er bij het gooien van de pijl iets grondig mis gaat, zoals dat mijn hand de pijn naar beneden trekt op omhoog duwt...Mik op de T20 en de pijl zit bijna in Bull..de andere keer zit hij in de D20, telkens gelet op de houding van de arm..
Ik heb meer dan 40 jaar aan pistool schieten gedaan, internationale wedstrijden en weet dat de strafste schutters aan de toog zaten maar op de baan kwamen als de andere waren verdwenen, voor alles een verklaring hadden, maar zelf geen fatsoenlijk gericht schot konden produceren, aan zulke lieden heb ik natuurlijk geen boodschap.

Ik begrijp dat er zeker talent en veel oefenen aan te pas komt en dat ik me niet moet gaan vergelijken met de groten uit de darts arena.
Kort mijn verhaal, waar ik wel van baal! :roll: ;)
Target Swiss 90% Dartpijlen SP03 21gr. Harrow's roterende shafts, medium. Standaard Flights.
Gebruikers-avatar
The Runner
Lid
BerichtenCOLON 1285
GeregistreerdCOLON 29 Jan 2015, 20:42

Re: Ik ben een beginner, wat te doen ?

Bericht door The Runner »

En als je de pijl eens meer met je vingertoppen beethoudt? Misschien dat je dan uiteindelijk minder je pijl duwt of trekt.
22 gram Target Rising Sun
Extra Short Deflectagrip Shafts Wit
Target Vision Flames White
Gebruikers-avatar
Free2be
Lid
BerichtenCOLON 54
GeregistreerdCOLON 05 Feb 2021, 10:47

Re: Ik ben een beginner, wat te doen ?

Bericht door Free2be »

Ga ik eens proberen. Heb wel gemerkt als ik de pijl bij een 90 graden geplooide arm, recht naar het bord houdt, het al beter lukt. Als ik de pijl te ver naar mijn duim palm houdt, komen de pijlen rechtop staand in het bord en heb ik de indruk dat ik weinig controle over de hoogte heb. Intussen heb ik ook de oche uitgewerkt, zodat er hier ook geen varianten in afstand in zitten. Dikwandige PVC buis, afgemeten tot op de 0,1 mmm. ;) De Darts mat kan in principe weg, die blijft schuiven op de tapijt tegels..
Darts Oche.jpg
U heeft niet de benodigde permissies om de bestanden die aan dit bericht zijn toegevoegd te bekijken.
Target Swiss 90% Dartpijlen SP03 21gr. Harrow's roterende shafts, medium. Standaard Flights.
Gebruikers-avatar
Fred Raket
Moderator
BerichtenCOLON 6055
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 00:59

Re: Ik ben een beginner, wat te doen ?

Bericht door Fred Raket »

Je kunt ook sturen met je duim, wijsvinger of middelvinger
Gebruikers-avatar
Free2be
Lid
BerichtenCOLON 54
GeregistreerdCOLON 05 Feb 2021, 10:47

Re: Ik ben een beginner, wat te doen ?

Bericht door Free2be »

Hoe bedoel je Fred?
Dat je de pijl tijdens het gooien gaat sturen?
Ook het begrip "grip" wordt hier mee bedoeld, dat de pijl niet door je handen glipt als je hem bv naar achteren beweegt om te gooien? Of is het de manier hoe stevig je de pijl vasthoudt tijdens de gooi?
Target Swiss 90% Dartpijlen SP03 21gr. Harrow's roterende shafts, medium. Standaard Flights.
Gebruikers-avatar
Fred Raket
Moderator
BerichtenCOLON 6055
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 00:59

Re: Ik ben een beginner, wat te doen ?

Bericht door Fred Raket »

Om de hoogte te bepalen. Je laat je arm langs het midden van het bord hangen. Dus je staat meer links als je met rechts gooit. Zodat je vrij uit kunt gooien. Probeer eerst drie pijlen bij elkaar te gooien op het bord, en ga dan meer richten op bijv de 20. Zo ga je rond met meeste cijfers die je gooit. Drie in de 20, dan 16, dan 18-19 en weer terug. Als je dat onder controle hebt ga je pas op een tripple richten. Eerst richtinggevoel en dan gericht.
Gebruikers-avatar
Free2be
Lid
BerichtenCOLON 54
GeregistreerdCOLON 05 Feb 2021, 10:47

Re: Ik ben een beginner, wat te doen ?

Bericht door Free2be »

Bedankt voor de tips Fred!
Het uitlijnen doe ik, al verschillende houdingen geprobeerd, zoals punt van de voet, zijkant, voeten evenwijdig van elkaar met de oche (Dynamite Dave: https://www.youtube.com/watch?v=6x2mpIBpaFg), het richten naar een ander nummer volgens Wayne Mardle: https://www.youtube.com/watch?v=uu8neEGZftw

En de manier van gooien: https://www.youtube.com/watch?v=keidR5QnBI4.
Ik gooi er vlotjes 2 pijlen in het gewenste vak en de derde gaat er grandioos langs, omdat ik denk aan het "te goed" doen en geforceerd gooi.
Ook het switchen van D20 naar D19 of D17 lukt me niet..

Ik denk, dat ik denk, dat ik teveel denk bij het gooien en gooi als ik denk dat ik denk alles volgens de regels te doen.. :mrgreen:
Target Swiss 90% Dartpijlen SP03 21gr. Harrow's roterende shafts, medium. Standaard Flights.
Gebruikers-avatar
Fred Raket
Moderator
BerichtenCOLON 6055
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 00:59

Re: Ik ben een beginner, wat te doen ?

Bericht door Fred Raket »

Denk dan toch dat je te lang wacht met de 3e pijl, en niet vlot door gooit. als de 1e twee het doel raken en derde niet, - en vaker niet-, dan ben je teveel met de laatste bezig.
Gebruikers-avatar
Free2be
Lid
BerichtenCOLON 54
GeregistreerdCOLON 05 Feb 2021, 10:47

Re: Ik ben een beginner, wat te doen ?

Bericht door Free2be »

Is wel een feit, Fred, teveel denken dat hij er ook moet inzitten..MvG zijn advies niet volgen, je mot sneller gooien..Weer een puntje om op te letten, zonder na te denken. ;)
Target Swiss 90% Dartpijlen SP03 21gr. Harrow's roterende shafts, medium. Standaard Flights.
Gebruikers-avatar
Fred Raket
Moderator
BerichtenCOLON 6055
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 00:59

Re: Ik ben een beginner, wat te doen ?

Bericht door Fred Raket »

Als er twee al raak zijn zit je al best goed, het gaat niet altijd goed.
En je gooit niet elke beurt 180 [emoji6]
Gebruikers-avatar
Free2be
Lid
BerichtenCOLON 54
GeregistreerdCOLON 05 Feb 2021, 10:47

Re: Ik ben een beginner, wat te doen ?

Bericht door Free2be »

Hallo Fred,
Hahah, ik zou het niet willen, elke beurt een 180 gooien, complexen enz..hé!
Nee, het gaat stukken beter, gewoon relaxen en dezelfde consistente dingen..Niet beginnen nadenken, gooien in een vloeiende beweging.
Uiteraard moet er nog verder geschaafd worden, maar het geeft weer voldoening.
Target Swiss 90% Dartpijlen SP03 21gr. Harrow's roterende shafts, medium. Standaard Flights.
BUTTON_POST_REPLY